Selasa

New hair cut please.!!!


Aku bukan tak pandai jaga rambut la. Bukan aku saja yang ada masalah dengan rambut la. Perempuan yang cantik, agak cantik dan perempuan yang tak berapa nak cantik pun ada masalah dengan rambut la. Jadi aku tak la rasa down sangat dengan pertmbuhan rambut aku yang agak tidak sihat ni. Sampoo tipu. Kau dah rosakkan rambut aku. Aku tak akan terpedaya dengan iklan - iklan murahan lagi.

Anyway aku nak share sikit dengan kamu sekalian pasal hukum mengubah rambut based on Islam way.

Mengubah rambut sama ada meluruskannya, mengkerintingkannya dan merawatnya ( penanaman rambut atau sebagainya ) hukumnya harus dengan syarat - syarat berikut :

1. Tidak menggunakan bahan - bahan yang haram dan najis seperti lemak babi dan sebagainya.

2. Bahan yang digunakan tidak memudaratkan rambut atau badan.

3. dengan tujuan yang harus ; seperti berhias untuk suami, untuk merapikan rambut dan sebagainya. Adapun untuk didedahkan kepada orang lain yang bukan mahram atau untuk meniru gaya rambut orang kafir atau orang fasik, diharamkan kerana tujuan yang dilarang itu. Begitu juga, diharamkan orang lelaki meniru gaya rambut perempuan dan perempuan meniru gaya rambut lelaki.

4. Orang yang menjalankan khidmat mengubah rambut itu hedaklah perempuan juga. tidak harus dilakukan oleh lelaki yang bukan mahram. Sabda Nabi," Jika kepala seseorang dari kamu ditusuk dengan jarum dari besi itu lebih baik baginya dari ia menyentuh seseorang wanita yang tidak halal baginya'' ( Riwayat imam at - Thabrani dan al - Baihaqi dari Ma'qal bin Yasar - rashiyallahi ' anhu -. Berkata al - Haithami; para perawi hadis ini adalah perawi hadis soheh. berkata al - Minziri; para perawinya adalah tsiqah Lihat; Faidhal - Qadier, hadis no. 7216 )

Eh, aku nak potong rambut la. Tapi tak sure nak potong style apa. Fikir pasal rambut sampai ada kerja aku yang tertangguh. Aku nak potong pendek. Kasi change untuk rambut baru yang sihat untuk tumbuh. Hee~~ Calon - calon rambut yang berkenan dihati adalah :



Messy tapi nampak hot. Aku nak.


Ini lagi hot. Wow.


Comel. Sweet dan nampak cam good gurl ja kan.


Macam barbie. comel.

Pasti ! Aku akan potong rambut. Selamat tinggal rambut lama. hai, rambut baru.

Tiada ulasan: